Traumos viešajame transporte: kas turi pasirūpinti keleivių saugumu
Traumos viešajame transporte: kas turi pasirūpinti keleivių saugumu
kuriame autobusas nutrenkia staigiai prieš jį išbėgusį vaikiną. Šis atsistojo ir
nuėjo. Tačiau paaiškėjo, kad stabdant autobuse parkrito ir susižeidė
keleiviai. Policija prašė pagalbos identifikuojant minėtą vaikiną, o draudikai
atkreipia dėmesį, kad tokių atvejų būna, tad reikia klausytis ir paisyti
saugumo instrukcijų viešajame transporte.
Draudimo bendrovės BTA Asmens draudimo produktų vadovas Gediminas
Bulenokas sako, kad bendrąja prasme už keleivių saugumą viešajame
transporte atsakingas vežėjas.
„Įmonės, sudarydamos keleivių vežimo sutartis su miestu, įsipareigoja
paslaugas teikti atsakingai ir saugiai. Taip pat reikalaujama, kad vežėjai
turėtų transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo
draudimo (TPVAPD) sutartis. Pagal jas kompensuojama žala, jei nutinka
nelaimė kelyje ar pačiame autobuse. Tačiau ir patys keleiviai turėtų
pasirūpinti savo saugumu – paisyti saugos instrukcijų, laikytis už turėklų ir
pan. Papildomas Asmens draudimas tokiais atvejais taip pat pagelbėtų, nes
žmogus būtų garantuotas, kad gaus kompensaciją, net jei kiltų ginčas dėl
įvykio ir tektų ilgai aiškintis, kas kaltas“, – teigia BTA Asmens draudimo
produktų vadovas.
Vežėjai turi būti apsidraudę
Viešojo transporto paslaugas Vilniuje organizuojanti savivaldybės įmonė
„Susisiekimo paslaugos“, veikianti su prekės ženklu JUDU, atkreipia dėmesį
į tai, kad viešasis transportas juda bendrame eisme ir kartais automobilių
vairuotojai bei kiti eismo dalyviai nepagalvoja, kad autobusų ir troleibusų
stabdymo kelias yra gerokai ilgesnis nei lengvųjų automobilių.
Siekiant išvengti didesnių nelaimių kelyje, viešojo transporto vairuotojai
esant būtinybei yra privesti staigiai stabdyti. Tokiais atvejais visko pasitaiko.
Tačiau patys keleiviai, anot JUDU atstovų, nukenčia labai retai – maždaug
kartą per pusmetį. Tiesa, tokie incidentai yra nereguliarūs, tad surasti
dėsningumą – dėl ko ir kada dažniausiai nutinka tokie įvykiai – yra labai
sunku. Visgi vieną šios lygties nežinomųjų JUDU išsiaiškino: dažniausiai
keleiviai susižaloja, kuomet staigaus stabdymo momentas sutampa su laiku,
kai keleiviai pakyla iš savo vietų ir eina link durų nesilaikydami už turėklų.
Teigiama, kad nukentėję keleiviai kartais kreipiasi į JUDU dėl žalos
atlyginimo. To daryti neverta. Savivaldybės įmonė šiais klausimais padėti
negali – kompensacijų reikalus sprendžia vežėjai. Visi jie turi civilinį veiklos
draudimą.
Esminės saugos taisyklės
JUDU primena, kad saugi kelionė viešuoju transportu prasideda stotelėje. Į
ją keleiviai turėtų atvykti šiek tiek anksčiau, mat ne transportas turi laukti
atbėgančio keleivio, o atvirkščiai. Užsidarant durims nevalia pro jas brautis
ir bandyti jas sulaikyti, pavyzdžiui, kišant į tarpą kuprinę, rankinę ar ką nors
kito.
Stotelėje atvyksiančio autobuso ar troleibuso reikėtų laukti atsitraukus nuo
įvažos krašto ar kelkraščio, pasiruošti įlipimui ar išlipimui, t. y. pakelti akis
nuo mobiliųjų telefonų ar kitų įrenginių. Įlipus į transportą, jeigu yra laisvų
vietų, reikėtų atsisėsti, o vykstant su mažais vaikais, senyvo amžiaus ar
sunkiau judančiais bendrakeleiviais, pirmiausia pasirūpinti jų saugumu. Jei
sėdimos vietos užimtos, keleivių prašoma įsikibti į turėklus ir laikytis visos
kelionės metu.