Artėja padangų keitimo pikas: ekspertai pataria, kodėl vertėtų nedelsti
Artėja padangų keitimo pikas: ekspertai pataria, kodėl vertėtų nedelsti
autoservisų nusidriekia eilės. Vairuotojai, ruošdami savo automobilius žiemos eismo
sąlygoms, vasarines padangas keičia į žiemines. Tačiau kasmet Lietuvoje pasitaiko
šimtai atvejų, kai vieno iš esminių eismo saugumą šaltuoju sezonu užtikrinančių
reikalavimų nepaisoma.
Pažeidėjų – šimtai
2022 m. nustatyti 559 atvejai, kuomet transporto priemonės buvo eksploatuojamas su
techninių arba padangų naudojimo reikalavimų neatitinkančiomis padangomis.
Gausiausiai pažeidimų pareigūnai užfiksavo lapkritį, net 131. Dar 97 protokolai už
netinkamų padangų naudojimą surašyti gruodį. Kaip bebūtų keista, dar vienas padangų
naudojimo pažeidimų šuolis pernai užfiksuotas gegužę, kuomet per mėnesį buvo dėl šio
pažeidimo surašytas 121 protokolas.
2023 m. pakako pusmečio, kad pareigūnai dėl padangų naudojimo pažeidimų surašytų
daugiau protokolų, nei per visus ankstesnius metus.
Administracinių nusižengimų kodekse numatyta, kad transporto priemonių, kurių
padangos neatitinka nustatytų techninių ar padangų naudojimo reikalavimų, vairavimas
užtraukia baudą vairuotojams nuo penkiasdešimt iki vieno šimto eurų. Taip pat Lietuvos
kelių policijos tarnyba informuoja, jog eksploatuojant automobilį su sezonui
netinkamomis padangomis (žiemą – su vasarinėmis ar vasarą – su dygliuotomis) gali
būti panaikintas to automobilio techninės apžiūros galiojimas.
Ribota draudimo apsauga
Andrius Žiukelis, BTA draudimo Ekspertizių skyriaus vadovas, teigia, kad į autoįvykį
patekus automobiliui su ne tam sezonui skirtomis padangomis situacija nėra vertinama
vien formaliai.
„Vertinant griežtai pagal draudimo taisyklių raidę visais atvejais, kai žiemą į eismo
įvykius patenka automobilis su vasarinėmis padangomis, draudimo išmoka gali būti
nemokama. Tačiau realybėje tokių atvejų pasitaiko tik vienetai per metus. Dažniausiai
vairuotojams tiesiog primename apie Kelių eismo taisyklių reikalavimus ir informuojame,
kuo žmogus rizikuoja pasirinkęs tokį kelionės būdą“, – sako ekspertas.
Jis išaiškina, kad kai į eismo įvykį žiemos sezonu patenka vasariško apavo nepasikeitęs
automobilis su privalomuoju vairuotojų civilinės atsakomybės draudimu, reikia skirti, ar
jis buvo eismo įvykio kaltininkas, ar nukentėjusysis. Jei nukentėjusysis, tuomet
vairuotojas būna informuojamas, kad taip važiuoti yra nesaugu, tačiau žala automobiliui
atlyginama visa apimtimi. Jei su vasarinėmis padangomis žiemą važiuoja įvykio
kaltininkas, tuomet nustatinėjama, ar tai turėjo įtakos įvykiui. Jei įvykis iš tiesų nutiko dėl
vasarinių padangų – nukentėjusiajam žala atlyginama įprastai, o iš įvykio kaltininko
žalos suma išieškoma.
Jei į eismo įvykį patenka kasko draudimu apsaugotas automobilis, taip pat tikrinama, ar
įvykio padangos turėjo įtakos įvykiui. Jei įvykį iš tiesų lėmė būtent padangos, išmoka
draudėjui nebūna išmokama.
Ekspertas pataria nedelsti
Nors pagal įstatymą laikotarpis, skirtas pakeisti padangoms iš vasarinių į žiemines, yra
nuo lapkričio 1 iki 10 dienos, apribojimas padangas keistis būtent šiomis dienomis
griežtai galioja tik tiems vairuotojams, kurie ketina žiemą važiuoti su dygliuotomis
padangomis.
Kastytis Račiūnas, UAB „Juta“ padangų pardavimų vadybininkas, visus kitus vairuotojus
ragina nedelsti ir nelaukti lapkričio pradžios, nes tomis dienomis prie autoservisų
nusidriekia ilgiausios eilės.
„Jei automobilis rieda nedaug, apie jo padangų keitimą galima drąsiai pradėti galvoti
nuo spalio 10-15 dienos“, – ragina vadybininkas.
Gamintojai padangų specifikacijose nenurodo, kiek sezonų jų padangos gali tarnauti ar
kiek kilometrų su jomis galima nuvažiuoti. Anot K. Račiūno, padangų naudojimo trukmę
labiau lemia važiavimo poreikis ir vairavimo stilius.
Ekspertas rekomenduoja reguliariai tikrinti padangų būklę. Reikėtų neužmiršti padangų
aptarnavimo ekspertams užduoti klausimą: ar nuimamų padangų užteks sekančiam
sezonui. Nors minimali leistina protektoriaus gylio riba žieminėms padangoms yra 3
mm, ekspertai pažymi, kad jau nudėvėjus padangas iki 5 mm gylio vertėtų svarstyti apie
naujo komplekto įsigijimą.
Svarbiausias saugumo veiksnys
Trys esminiai elementai, nuo kurių priklauso padangos tinkamumas naudoti žiemą, yra
protektoriaus gylis, protektoriaus raštas ir gumos mišinys. K. Račiūnas tvirtina, kad
labiausiai padangos „žiemiškumą“ lemia pastarasis. Mat svarbiausia padangos savybė
yra gebėjimas išlaikyti darbines savybes ir žemoje temperatūroje.
„Negalime pasirinkti, koks bus oras vieną ar kitą žiemos dieną, bet jei turėsime
padangas su geru gumos mišiniu, tai net ir netikėtai pasikeitus orų sąlygoms galėsime
drąsiai judėti, be baimės patekti į nemalonias situacijas“, – teigia pardavimų
vadybininkas.
Smarkiai pasikeitus oro temperatūrai reikėtų nepamiršti atkreipti dėmesį ir į oro slėgį
padangoje. Krentant temperatūrai dujos traukiasi, todėl stipriai atvėsus slėgis padangoje
gali nebesiekti rekomenduojamo, todėl ir greitėja jos dėvėjimasis, ir mažėja vairavimo
komfortas bei saugumas. Lygiai taip pat dėmesį į padangų slėgį reikia atkreipti ir orui
staigiai įšilus. Savo ruožtu A. Žiukelis atkreipia dėmesį, tų automobilių turėtojai, kurių
transporto priemonėse nėra sumontuotų slėgio daviklių, turėtų prevenciškai pasitikrinti
padangų slėgį bent kartą per mėnesį.