Emocijų valdymas prie vairo: meškos paslaugą gali padaryti ne tik pyktis
Visai nesvarbu, keliaujate į pajūrį ar kurortą, ar grįžtate iš jo – per didelis
atsipalaidavimas kelionėse gali būti toks pats pavojingas kaip ir irzlumas. Nors
dažniausiai manoma, kad grįžtantieji iš kurortų yra pailsėję ir turėtų racionaliau vertinti
savo veiksmus prie vairo, taip yra ne visada.
„Neretai vairuotojai linkę skubėti. Važiuodami į kurortus, skuba į viešbučius, galbūt yra
susiplanavę kažkokias veiklas ir nusistatę sau atvykimo laiką. Grįžtantieji – skuba namo,
galbūt atlikti namų ruošos darbus ir pasiruošti naujai darbo savaitei. Šiltuoju metų laiku
neretai padaugėja ir kelio darbų, kurie pristabdo eismą, todėl keliones reikėtų planuoti
su laiko rezervu. Taip išvengsite papildomų neigiamų emocijų ir nereikės skubėti“, –
pataria BTA Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis.
Emocijos veikia elgesį
Atsipalaidavimo ir kitų emocijų įtaką vairavimui pabrėžia ir VDU mokslininkė, tyrinėjanti
eismo psichologiją, Laura Šeibokaitė. Anot jos, apie emocinį foną savo kasdienybėje
galvojame per mažai. Žmonėms iš principo sunku atpažinti, kaip emocijos veikia jų
elgesį, sprendimus. Ir nors emocijų atpažinimas yra treniruojamas įgūdis, daugumai tai
dar nėra atrastas saviugdos elementas.
„Jeigu pykstančio žmogaus paklausite, kodėl jis pyksta, jis paprastai tik dar labiau
supyks, bet garsiai kartos, kad visai nepyksta. Taip yra dėl to, kad jis tuo metu yra
susitelkęs į savo emociją. Kai paprašai žmogaus įvardinti, ką jaučia, įsijungia visai kiti
pažinimo procesai – racionalusis protas. Tai atskiros sistemos, apie kurias žmonės visai
negalvojai kaip atskiras“, – dėsto pašnekovė.
Pasak L. Šeibokaitės, nesugebėjimas skaityti savo emocijas mums trukdo suvokti jų
veikimą. Pavyzdžiui, emocijos didele dalimi atsakingos už vieną dažniausią nelaimių
priežasčių – naudojimąsi telefonu vairuojant. Ekspertė sako, kad tai darydami mes
tiesiog prarandame laiko pojūtį.
„Yra paskaičiuota, kad sugrįžimas nuo naudojimosi telefonu iki pilnaverčio vairavimo
gali trukti iki keturių sekundžių. Įsivaizduokite, kiek daug eisme gali nutikti per šį laiką.
Įlindę į telefoną, prarandame laiko pojūtį. Mums atrodo, kad tiesiog žvilgtelėjome, o iš
tikrųjų... Taip veikia žmogaus dėmesys ir šitų dalykų sukontroliuoti mes negalime.
Tačiau galime sau pasakyti, kad tiesiog nežiūrėsime. Aišku, čia jau nusiteikimo,
požiūrio, valios klausimas“, – teigia VDU mokslininkė.
Vis dėlto, už išsiblaškymą ir per didelį atsipalaidavimą, dar pavojingesnė yra pykčio
emocija. Ypatingai kai jis perauga į agresiją. Pasak eismo psichologės, su situaciniu
pykčiu, kylančiu absoliučiai visiems, suaugę žmonės paprastai būna išmokę gana
efektyviai susitvarkyti. Problema, kai viskas perauga į fizinį lygmenį.
„Tokiems agresyviems žmonėms iš šios emocijos išeiti paprastai labai sunku. Ir tyrimais
esame nustatę, kad agresyvūs žmonės yra sudėtingiausia vairuotojų grupė, nes jie iš
principo nelinkę laikytis taisyklių, problemas dėl sukeliamų problemų kelyje yra pratę
perkelti kitiems ir nemato jokios savo kaltės. Tai pati sudėtingiausia grupė, kuri, mano
supratimu, pati sau padėti gali labai sunkiai“, – konstatuoja L. Šeibokaitė.
Tyčinės avarinės situacijos
BTA ekspertas A. Žiukelis pastebi, kad kartais pyktis prie vairo pasireiškia ir tyčinėmis
provokacijomis ar net fizinės jėgos panaudojimu.
„Yra tekę matyti situacijų, kai santykius išsiaiškinti nusprendę vairuotojai apsižodžiuoja
pravėrę automobilių langus. Kartais įpykę vairuotojai net išlipa iš mašinos ir apspardo
kitą automobilį arba apsistumdo vidury judrios gatvės. Pasitaiko ir tokių momentų, kai
vairuotojas nori „pamokyti“ ir aplenkęs tyčia pradeda staigiai stabdyti, sukeldamas
avarinę situaciją“, – pastebi A. Žiukelis.
Jis pabrėžia, kad tyčinį eismo įvykį sukėlęs vairuotojas neturėtų tikėtis draudimo
bendrovės išmokos. Tyčiniai eismo įvykiai yra laikomi nedraudžiamaisiais.
Todėl A. Žiukelis prieš keliones pataria atkreipti dėmesį į savo būseną. Anot jo, tai
galioja tiek fizinei, tiek psichologinei savijautai.
„Transporto priemonės valdymas reikalauja didelės koncentracijos, todėl jei yra
kažkokių trikdžių, neleidžiančių viso dėmesio sukoncentruoti į vairavimą, geriau
nerizikuoti – paprašyti, kad pavežtų artimieji arba pasinaudoti taksi paslaugomis. Jei
kelyje įvyko konfliktas ir situacija suerzino vairuotoją bei nepavyksta nusiraminti,
rekomenduočiau nebetęsti važiavimo, sustoti saugioje vietoje, ir tęsti kelionę nurimus
emocijoms. Visada derėtų prisiminti, kad eisme yra ir daugybė kitų dalyvių, todėl
kiekvienas vairuotojas yra atsakingas ne tik už savo ekipažą, bet ir už kitų sveikatą“, –
pažymi A. Žiukelis.
Eismo įvykių šuolis
Kelių policijos duomenys rodo, kad šių metų liepą ir birželį registruoti atitinkamai 310 ir
346 eismo įvykiai. Palyginimui pavasarį (kovo–gegužės mėn.) jų buvo pastebimai
mažiau – 201, 229 ir 306. Policijos duomenimis, šiemet fiksuojamas ir kone perpus
didesnis žuvusiųjų skaičius, lyginant su praėjusiais metais.
Vasarinis avaringumo padidėjimas fiksuojamas kasmet. Štai 2022 m. vasarą registruota
1012 eismo įvykių. Praėjusią vasarą išsiskyrė rugpjūtis, kai eismo įvykių fiksuota 374.
Tuo metu pavasarį ir rudenį incidentų buvo mažiau – atitinkamai 771 ir 834.
{{coveredPopup.description}}
{{coveredPopup.descriptionCasco}}
{{coveredPopup.descriptionMtpl}}
Privalomuoju vairuotojų civilinės atsakomybės draudimu apdraudžiama Jūsų arba kitų asmenų, kurie vairuoja Jūsų apdraustą transporto priemonę, civilinė atsakomybė.
{{coveredInfoTextMtplWithRoadAssistance}}
{{coveredPopup.description}}
{{coveredPopup.coveredContent.description}}
- Sutinku, kad draudimo bendrovės, Valstybinė ligonių kasa, Valstybinis socialinis draudimo fondas, Gyventojų registro tarnyba, sveikatos priežiūros ir kitos įstaigos, taip pat gydytojai ir medicinos personalas bei kiti asmenys teiktų mano asmens duomenis AAS „BTA BALTICINSURANCE COMPANY“ filialui Lietuvoje, taip pat ir duomenis apie mano sveikatos būklę šios bendrovės prašymu.
Duomenų tvarkymas
- Patvirtinu, kad esu informuotas ir sutinku, kad AAS „BTA BALTIC INSURANCE COMPANY“ filialas Lietuvoje tvarkytų mano asmens duomenis, nurodytus prašyme sudaryti sveikatos draudimo sutartį, sveikatos draudimo sutartyje ir jos prieduose, pranešimuose apie draudžiamąjį įvykį ir kituose su sveikatos draudimo sutartimi susijusiuose dokumentuose šiais tikslais:
- nagrinėjant draudimo sutarties sudarymo ir sudarytos sutarties sąlygų pakeitimo galimybę;
- vertinant draudimo riziką;
- tiriant ir nustatant draudžiamojo įvykio faktą ir draudimo išmokos dydį;
- teikiant mano asmens duomenis sveikatos priežiūros įstaigoms ir kitiems Draudiko partneriams, užtikrinant sveikatos draudimo sutarties tinkamą vykdymą.
- Patvirtinu, kad susipažinau su Sveikatos draudimo taisyklėse Nr. 52.2 nurodytomis man taikytinomis teisėmis ir pareigomis, atsirandančiomis pagal draudimo sutartį, kitomis draudimo sutarties sąlygomis ir taisyklėmis. Įsipareigoju neviršyti man suteiktų draudimo sumų limitų ir bendros sveikatos draudimo sumos.
Prisijunkite prie savitarnos
{{popup.textDescription}}
Pasirinkite prisijungimo būdą
{{transform.translate(infoPopupForProduct.monthly.description)}}
{{transform.translate(infoPopupForProduct.fixed.description)}}
{{productReminderMessage}} {{productReminderDate}}.
{{sessionTimeout.formattedTime}}
Prašome įvesti draudimo sumą, už kurią galima įsigyti panašią transporto priemonę, atsižvelgiant į nusidėvėjimą
{{vehicleSumInsuredLimits.limitText()}}
Prašome pateikti variklio tūrį
Prašome pateikti variklio galią (kW)
Prašome nurodyti transporto priemonės bendrąją masę
Prašome įveskite gamybos metus
Prašome pasirinkti gyvenamosios vietos regioną
Prašome įvesti savo pirmojo vairuotojo pažymėjimo išdavimo datą
Mums reikia kelių sekundžių, kad galėtume paruošti Jums geriausią pasiūlymą, galbūt nespėsite perskaityti šio pranešimo iki galo :)
Jums sutikus, ši svetainė gali papildomai naudoti statistinius ir rinkodaros slapukus.
Jei sutinkate su visais slapukais, spustelėkite "Sutikti".
Jei norite atsisakyti slapukų, spustelėkite "Nesutinku". Savo pasirinkimus galite tvarkyti spustelėję "Pritaikyti nuostatas".
Daugiau informacijos rasite mūsų
slapukų politikoje Daugiau informacijos rasite mūsų
Slapukų politikoje
Šie slapukai yra būtini svetainės veikimui, jų negalima išjungti. Šiuos slapukus galima suskirstyti į sesijos slapukus ir nuolatinius slapukus, kuriuose nesaugoma asmens identifikavimo informacija. Sesijos slapukai ištrinami vos tik išėjus iš šios svetainės.
Šie slapukai naudojami, siekiant įvertinti naudojimąsi svetaine ir srauto šaltinius, norint gauti informacijos, reikalingos svetainės veikimui pagerinti. Šie slapukai padeda mums nustatyti, kurios svetainės paskyros yra populiariausios, ir gauti informacijos apie vartotojų naršymo įpročius. Šiuo tikslu mes naudojame Google Analytics statistikos įrankį. Visa surinkta informacija yra anoniminė, pagal ją negalima nustatyti jūsų tapatybės.
Šie trečiųjų šalių slapukai naudojami pateikti pagal Jūsų pageidavimus suasmenintą reklamą. Mes naudojame slapukus, padedančius mums apibendrinti informaciją apie jūsų šios svetainės naudojimo įpročius ir suteikti mums informacijos apie jūsų susidomėjimą, kad mes galėtume jums rodyti tik jūsų naudojimo įpročius atitinkančią reklamą. Jei nepageidaujate, kad mes jums rodytume bet kokią reklamą, palikite šią pasirinktį tuščią.