Kodėl prietaisai su akumuliatoriais užsidega ir kokie ženklai išduoda kylančią grėsmę?

{{ shortDate('2023-10-09 13:18:01') }}
Ličio jonų akumuliatoriai dėl savo kompaktiškumo ir didelės energijos talpos užkariauja pasaulį. Patogesnio gyvenimo siekdami technologijų kūrėjai vis labiau stengiasi atsisakyti laidų. Tačiau kartais tikslo siekiama saugumo sąskaita. Per šiuos metus iki rugsėjo galo užregistruoti devyni gaisrai, kurių priežastis – savaime užsiliepsnojusios mikromobilumo priemonės.

Anot Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento (PAGD), šiemet užfiksuoti 
keturi el. paspirtukų, du – riedžių ir trys – el. dviračių akumuliatorių gaisrai. Nors skaičiai 
nėra dideli, spartus tokių transporto priemonių bei kitų akumuliatorinių įrenginių 
populiarėjimas verčia sunerimti: incidentai gali dažnėti.

Štai, liepos 25 d. Kaune įvykusio gaisro metu, kurį sukėlė savaime užsiliepsnojęs 
paspirtuko akumuliatorius, buvo smarkiai uždūmintos patalpos. Užsidegė drabužiai ir 
medinio pastato siena. Apdegė ir lubos, grindys, ugniagesiams teko nuardyti dalį 
medinių apdailos elementų.

Nelaimių daugės

Pasak Mindaugo Ratkevičiaus, BTA Turto ir specialiųjų rizikų žalų reguliavimo skyriaus 
vadovo, elektrinių įrenginių su akumuliatoriais gausa nuolat auga. Jų yra kiekvienoje 
kišenėje – tai išmanieji telefonai, išoriniai akumuliatoriai. Biuruose ant kiekvieno darbo 
stalo – po kompiuterį, ir vis dažniau jie – nešiojamieji. Kiekvieno meistro įrankių dėžėje 
taip pat yra akumuliatorinių įrankių.

„Pastaraisiais metais sparčiai gausėja ir transporto priemonių su ličio jonų 
akumuliatoriais – ir automobilių, ir mikromobilumo priemonių. Jų populiarėjimas gali 
lemti nelaimingų atsitikimų padažnėjimą. Iš vienos pusės tam įtaką daro vidinės 
akumuliatorių savybės, iš kitos – gamintojų noras pagaminti kuo pigiau ir parduoti kuo 
daugiau. Ne mažiau svarbus ir naudotojų elgesys. Deja, žmonės neretai būna arba 
nepakankamai dėmesingi, arba atvirkščiai, pernelyg išradingi“, – sako M. Ratkevičius.

Sėkme galima vadinti tai, kad nei pernai, nei šiemet dėl akumuliatorių sukeltų gaisrų 
žmonės Lietuvoje nenukentėjo – tik gyventojų turtas. Tuo metu Niujorke (JAV) birželį 
elektrinio dviračio akumuliatoriaus savaiminio užsidegimo sukeltas gaisras pareikalavo 
net 4 aukų.

BTA ekspertas pažymi, kad kai kurių rizikų atveju pasaulis jau ėmėsi tam tikrų ribojimų, 
kuriais siekiama ne tik sumažinti pavojaus lygį, bet ir ugdyti vartotojų supratingumą.

„Už aviacijos saugumą atsakingos institucijos, vengdamos pavojaus, jau ne vienerius 
metus draudžia išorinius akumuliatorius gabenti registruotame bagaže. Žiniasklaidoje 
buvo ne venas pranešimas apie įkrovimo metu užsidegusius telefonus ar po autoįvykio 
užsiliepsnojusius elektromobilius. Kartais netgi žinomiems, patikimiems išmaniųjų 
įrenginių gamintojams tenka atšaukti visą savo gaminių liniją, nes išaiškėja, kad jų 
akumuliatoriai dėl technologinių klaidų yra linkę užsiliepsnoti“, – žinomas grėsmes 
vardina draudimo bendrovės atstovas.

Mokslininkas ragina atkreipti dėmesį

Ličio akumuliatorių ekspertas, Vilniaus universiteto Chemijos fakulteto docentas dr. 
Jurgis Pilipavičius, nurodo, jog savaiminį tokios baterijos užsidegimą gali lemti 
trumpasis jungimas baterijos viduje ar išorėje. Taip pat perkaitimas, mechaninis 
pažeidimas, baterijos perkrovimas. Savaime užsiliepsnoti gali ir ilgą laiką naudojama, 
susidėvėjusi baterija.

„Savaiminis užsidegimas įvyksta baterijos viduje staigiai pakilus temperatūrai ir slėgiui. 
Pasiekus kirtinę temperatūrą, apie 80 °C, baterijoje vykstantys cheminiai procesai 
tampa nebekontroliuojami. Pradeda skirtis degios elektrolito dujos, kurios ir užsidega. 
Degimo temperatūra yra gana aukšta todėl šalia esant degių daiktų baterija gali sukelti 
nemažą gaisrą“, – aiškina docentas.

Rūpinantis savo saugumu jis ragina visuomet atkreipti dėmesį į naudojamo 
akumuliatoriaus būklę. Jei akumuliatoriaus korpusas mechaniškai pažeistas, jei jis 
išsipūtęs ar kitaip pakeitęs formą, jeigu matomi kontaktų korozijos požymiai, jei smarkiai 
sumažėja jo talpa ar ką tik įkrautas akumuliatorius ima staigiai išsikrauti, reikia nutraukti 
jo naudojimą. Iškalbingiausias požymis, kad reikia imtis neatidėliotinų veiksmų –
karštas, netgi deginantis akumuliatoriaus paviršius.

„Jau įsigytus ličio akumuliatorius reikėtų naudoti tik pagal paskirtį ir jų nemodifikuoti. 
Taip pat – nelaikyti jų tiesioginiuose saulės spinduliuose ar šalia šilumos šaltinių, neleisti 
perkaisti. Akumuliatorius reikėtų saugoti ir nuo drėgmės – sušlapę kontaktai gali sukelti 
trumpą jungimą“, – aiškina ekspertas.

Įtariant akumuliatoriaus užsidegimo pavojų mokslininkas siūlo ją atsargiai, neliečiant 
plikomis rankomis, perkelti į gerai ventiliuojamą aplinką, kurioje nėra degių daiktų.

Ypatingas dėmesys – po incidentų

Ypatingo atsargumo dr. J. Pilipavičius ragina imtis elektrinių paspirtukų, dviračių ir 
elektromobilių savininkams, kurie patenka į stambesnius ar smulkesnius incidentus, 
kurių metu akumuliatorius gali būti apdaužytas.

„Baterija susideda iš plonų elektrodų – anodo ir katodo kurie yra atskirti plona, apie 20 
mikrometrų storio, elektrai nelaidžia plastikine plėvele. Elektrodai ir plėvelė yra tankiai 
suspausti tarpusavyje, todėl net ir mažiausias mechaninis pažeidimas gali lemti plėvelės 
pažeidimą. Dėl to elektrodai susiliečia, baterijos viduje įvyksta trumpas jungimas, kuris 
lemia užsidegimą“, – paaiškina mokslininkas.

Dėl to jis rekomenduoja savo transporto priemonę su ličio akumuliatoriumi iškart po 
incidento perduoti oficialiam servisui – diagnostikos darbus atlikę profesionalai žinos, ar 
akumuliatorių būtina keisti, ar jį saugu naudoti toliau.

Taupumas saugumo sąskaita

Siekiant išvengti nelaimės docentas ragina negailėti pinigų patikimo gamintojo 
akumuliatoriams. Mat pigesni, neaiškaus gamintojo akumuliatoriai būna ne tik 
prastesnių techninių charakteristikų. Dėl mažesnio dėmesio kokybės kontrolei į 
prekyviečių lentynas gali patekti ir brokuoti produktai.

„Patarlė, bylojanti, kad taupus moka du kartus, įrenginiams su ličio akumuliatoriais 
galioja galbūt netgi labiau nei kitais gyvenimo atvejais. Kelios dešimtys sutaupytų eurų 
gali lemti ne tik poreikį keisti per greitai susidėvėjusį įrenginį nauju, bet ir sukelti 
tūkstančiais eurų vertinamą žalą turtui ar net pavojų gyvybei“, – reziumuoja BTA 
ekspertas M. Ratkevičius.

{{coveredPopup.title}}

{{coveredPopup.description}}

{{item.badge}}
{{item.title}}
{{formattedPrice(item.price)}}
{{item.title}}
{{coveredPopup.title}}

{{coveredPopup.descriptionCasco}}

{{coveredPopup.descriptionMtpl}}

Išskaita KASKO draudimas
Draudimo variantas
Įtrauktos rizikos

Privalomuoju vairuotojų civilinės atsakomybės draudimu apdraudžiama Jūsų arba kitų asmenų, kurie vairuoja Jūsų apdraustą transporto priemonę, civilinė atsakomybė.

{{coveredInfoTextMtplWithRoadAssistance}}

{{coveredPopup.title}}

{{coveredPopup.description}}

{{translation('one_property_covered_deductible')}} {{coveredPopup.deductible}} €
{{translation('one_property_covered_risks')}}
{{localized(value.tooltipDescription)}}
{{coveredPopup.coveredContent.title}}

{{coveredPopup.coveredContent.description}}

{{item.title}}
{{coveredPopup.formattedPrice(item.price)}} €accident_one_day_per_person
{{localized(risk.title)}}
{{coveredPopup.sparsePrice(price, true)}} €

Leiskite priminti

{{productReminderMessage}} {{productReminderDate}}.

Sutinku, kad mano asmens duomenys gali būti tvarkomi tiesioginės rinkodaros tikslais.
Jūsų sesija netrukus baigsis!

{{sessionTimeout.formattedTime}}

Draudėjo vairuotojo pažymėjimas
Transporto priemonės duomenys
{{ fieldsPopupHeading }}
{{ cmsFields.youngestDriver.label }}
Netinkamas vairuotojo amžius
Nurodykite jauniausio vairuotojo amžių
{{ cmsFields.drivingExperience.label }}
Nurodykite vairavimo patirtį
{{ cmsFields.territory.label }}
no_territory_error_message
{{ cmsFields.drivingExperienceLessThanThreeYears.label }}
no_driving_experience_lt_3_years_error_message
{{popup.textTitle}}
Prašome palaukti!

Mums reikia kelių sekundžių, kad galėtume paruošti Jums geriausią pasiūlymą, galbūt nespėsite perskaityti šio pranešimo iki galo :)

{{ transform.translate('upgrade_offer', 'nba') }}
{{ popupService.current.data.web_heading }}
{{ popupService.current.data.start_date_short }}
Cookie
Slapukai
Cookies Settings
Slapukų nustatymai
Šioje svetainėje naudojami slapukai, kurie yra būtini, kad ši svetainė veiktų.
Jums sutikus, ši svetainė gali papildomai naudoti statistinius ir rinkodaros slapukus.

Jei sutinkate su visais slapukais, spustelėkite "Sutikti".
Jei norite atsisakyti slapukų, spustelėkite "Nesutinku". Savo pasirinkimus galite tvarkyti spustelėję "Pritaikyti nuostatas".

Daugiau informacijos rasite mūsų
slapukų politikoje
Daugiau informacijos rasite mūsų
Slapukų politikoje

Funkcionalumo (būtini) slapukai

Šie slapukai yra būtini svetainės veikimui, jų negalima išjungti. Šiuos slapukus galima suskirstyti į sesijos slapukus ir nuolatinius slapukus, kuriuose nesaugoma asmens identifikavimo informacija. Sesijos slapukai ištrinami vos tik išėjus iš šios svetainės.


Statistikos slapukai

Šie slapukai naudojami, siekiant įvertinti naudojimąsi svetaine ir srauto šaltinius, norint gauti informacijos, reikalingos svetainės veikimui pagerinti. Šie slapukai padeda mums nustatyti, kurios svetainės paskyros yra populiariausios, ir gauti informacijos apie vartotojų naršymo įpročius. Šiuo tikslu mes naudojame Google Analytics statistikos įrankį. Visa surinkta informacija yra anoniminė, pagal ją negalima nustatyti jūsų tapatybės.


Rinkodaros slapukai

Šie trečiųjų šalių slapukai naudojami pateikti pagal Jūsų pageidavimus suasmenintą reklamą. Mes naudojame slapukus, padedančius mums apibendrinti informaciją apie jūsų šios svetainės naudojimo įpročius ir suteikti mums informacijos apie jūsų susidomėjimą, kad mes galėtume jums rodyti tik jūsų naudojimo įpročius atitinkančią reklamą. Jei nepageidaujate, kad mes jums rodytume bet kokią reklamą, palikite šią pasirinktį tuščią.